Περιοδικό Πολιτικής και Πολιτισμικής Παρέμβασης


Σε εποχές που βασιλεύει το ψέμα, η διάδοση της αλήθειας είναι πράξη επαναστατική

» Διεθνή Θέματα
» Πολιτική-οικονομία
» Εθνικό-Mεταναστευτικό
» Τρομοκρατία
» Ορθοδοξία και κοινωνία
» ΜΜΕ
» Ιστορία
» Φιλοσοφία
» Παιδεία
» Τέχνες και γράμματα
» Ιδεολογικά ζητήματα


Τελευταίες Δημοσιεύσεις

Καρλ Μαρξ:ΜΙΑ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ
Εθνικό - Μεταναστευτικό

Η άλλη όψη του καπιταλιστικού "παράδεισου"
Πολιτική - Oικονομία

Ο Ιβάν Σαββίδης είναι ένας νέος Κοσκωτάς;
Πολιτική - Oικονομία

Δ. Γιαννακόπουλος: Ο αλαζονικός ηγεμονίσκος
Γενικές Συζητήσεις

Γαλλικές εκλογές: Τεράστια ρωγμή στο οικοδόμημα της ΕΕ
Πολιτική - Oικονομία

Η Κομισιόν εξετάζει πως θα λογοκρίνει το διαδύκτιο
MME - Τρομοκρατία - Μ.Κ.Ο.

Τι γίνεται με την «ΙΣΚΡΑ»;
Πολιτική - Oικονομία

21η Απριλίου: Το μακάβριο γέλιο της Ιστορίας...
Ιστορία - Φιλοσοφία

Η σκακιέρα των πολεμικών συγκρούσεων...
Γεωπολιτική - Επιστήμη

Το δημοψήφισμα αναδεικνύει μια βαθιά διχασμένη Τουρκία
Πολιτική - Oικονομία

Ανάσταση με τα ανδρείκελα του 4ου Ράιχ δεν μπορεί να υπάρξει
Πολιτική - Oικονομία

Ο θηριώδης εμπαιγμός μας από τα «αριστερά» ανδρείκελα
Πολιτική - Oικονομία

20ο Συνέδριο ΚΚΕ Η Λαϊκή Εξουσία προ... των Πυλών
Χιούμορ - Σάτιρα

Πρόσφυγες και μετανάστες:Τσάμπα, στέγαση, ρεύμα, και τροφή,
Εθνικό - Μεταναστευτικό

Τζιχαντιστική φιέστα στην Τεχνόπολη
Εθνικό - Μεταναστευτικό

"Χύτρα που βράζει" η ΠΓΔΜ
Ειδήσεις

ΣΥΡΙΑ: Μετά την προβοκάτσια των «χημικών», ο βομβαρδισμός
MME - Τρομοκρατία - Μ.Κ.Ο.

ΚΚΕ: Πλήρης προσαρμογή στην ΕΕ και το ευρώ...
Πολιτική - Oικονομία

Μεγάλη λαϊκή εξέγερση στην Παραγουάη
Ειδήσεις

Στυλίδα: Oι πολίτες παίρνουν την τύχη στα χέρια τους
Εθνικό - Μεταναστευτικό

Οι ψεύτικες ειδήσεις του Στέφανου Χίου
MME - Τρομοκρατία - Μ.Κ.Ο.

Τα εισαγόμενα προϊόντα «πνίγουν» την ελληνική αγορά
Ειδήσεις

«Συνωστισμός» από «αριστερούς» του 4ου Ράιχ
Πολιτική - Oικονομία

Απαιτούνται καθαρές κουβέντες για το "προσφυγικό"
Εθνικό - Μεταναστευτικό

Ραχήλ Μακρή: Νέο κόμμα χωρίς ούτε μία πολιτική βάση
Πολιτική - Oικονομία

Τώρα φτάσαμε και σε σημαιοφόρους με μαντίλες...
Εθνικό - Μεταναστευτικό

Το ΄21: Δραματικά επίκαιρο...
Ιστορία - Φιλοσοφία

Αναφορικά για τον Τρότσκι
Ιστορία - Φιλοσοφία

ΑΕΚ: Το ποδοσφαιρικό αφιόνι συσκοτίζει τη σκέψη
Γενικές Συζητήσεις

Η αλλοδαπή ΑΣΦΥΞΙΑ ξεσηκώνει τον ελληνικό λαό...
Εθνικό - Μεταναστευτικό

Σοκ από την έκθεση του INE-ΓΣΕΕ:Στο 29,6% η αναργία
Ειδήσεις

Οι 300 Εφιάλτες
Ειδήσεις

Χάος στην ΠΓΔΜ, κίνδυνος στα Βαλκάνια
Ειδήσεις

Ξύλο και χημικά στην πλατεία Βάθη
Ειδήσεις

Η πολιτική Τραμπ φέρνει παγκόσμια άνοδο της ταξικής πάλης
Πολιτική - Oικονομία

Η Εφημερίδα "ΠΡΙΝ" και τα Εθνικά Ζητήματα
Εθνικό - Μεταναστευτικό

Focus: Ο Αλέξης Τσίπρας πανηγυρίζει, η χώρα βουλιάζει
Πολιτική - Oικονομία

Λαφαζάνης: Όνειρα ρόδινα ή σκέτος εμπαιγμός...
Πολιτική - Oικονομία

Ο λαός στο εδώλιο από τους πολιτικούς εισαγγελείς
Πολιτική - Oικονομία

Νεκρή ευρέθη μοναχή
Ορθοδοξία - Κοινωνία

Είπανε ξανά «ναι» σε όσα λέγανε ότι θα πουν «όχι»...
Πολιτική - Oικονομία

Φάκελος: Κατάρρευση ευρώ-επιστροφή στη δραχμή
Πολιτική - Oικονομία

Το 55% προτιμά της ΡΗΞΗ με την ΕΕ...
MME - Τρομοκρατία - Μ.Κ.Ο.

Φάκελος Στουρνάρα
Πολιτική - Oικονομία

Τα έχουν υπογράψει όλα!
Πολιτική - Oικονομία

¶ννα Διαμαντοπούλου: Τρικυμίες σε μια σκάφη νερό...
Πολιτική - Oικονομία

Φίλης: Η παχυδερμία της υποκρισίας και της ΑΠΑΤΗΣ
Πολιτική - Oικονομία

Να απαρνηθούμε την ταυτότητά μας για τη γερμανική ΕΕ
Πολιτική - Oικονομία

Λέον Τρότσκι: Τι είναι ο εθνικοσοσιαλισμός
Γεωπολιτική - Επιστήμη

Τσίπρας: Ξεπλένει το φασιστικό προτεκτοράτο της Ουκρανίας
Γεωπολιτική - Επιστήμη

[Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ]

Γράφει: Ο Θύμιος Παπανικολάου

Τα ζητήματα της Παιδείας είναι καθαρά πολιτικά. Παιδεία για ποιους; Με ποιο τρόπο; Για ποιο σκοπό;
Παιδεία σήμερα είναι θέμα επικαιρότητας. Έχει γίνει το κύριο ζήτημα. Το «επίπεδο» πέφτει μας λένε οι κρατούντες. Και όλοι μιλούν για τη μεγάλη «αξία» της Παιδείας. Οι όροι που χρησιμοποιούνται, «επίπεδο», «αξία» θα έπρεπε να μας κάνουν να προσέξουμε ότι η μοίρα της εκπαίδευσης έχει δεθεί άρρηκτα με τη μοίρα του χρήματος. Η εκπαίδευση έχει γίνει νομισματική αξία, ρήτρα δολαρίου, τραπεζογραμμάτιο πληρωτέο επί τη εμφανίσει!

Κατηγορούμενος η Εκπαίδευση;

Κυβέρνηση και Αντιπολίτευση τοποθετούν την Εκπαίδευση στο εδώλιο του κατηγορουμένου! Μιλούν για υποβάθμιση και «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις»! Αυτά τα «υψηλά κλιμάκια» των πολιτικών υπαλλήλων του κεφαλαίου αντιμετωπίζουν τα προβλήματα της Εκπαίδευσης σαν παραφωνία, σαν κάτι το ξεχωριστό από το καπιταλιστικό σύστημα που τα γέννησε και το οποίο υπηρετούν. Υπάρχει φυσικά μια «παραφωνία»: Ότι η Παιδεία δεν είναι προσαρμοσμένη πλήρως στις απαιτήσεις της Νέας Εποχής, στις απαιτήσεις του αυτοκρατορικού ιμπεριαλισμού. Η Εκπαίδευση δεν έχει ακόμα αποβάλει τα ιστορικά, εθνικά  της ερείσματα, τις κατακτήσεις των αγώνων της ελληνικής κοινωνίας. Το ιστορικό της υπόβαθρο, οι επιστημονικές κατακτήσεις και οι αγωνιστικές παραδόσεις της, όλα αυτά αποτελούν, για το ποικιλόχρωμο κατεστημένο,  «συντήρηση». Πρόοδος είναι η κατάλυση και πολτοποίηση των πάντων και η άνευ όρων υποταγή στο πλανητικό κεφάλαιο…
Κατηγορούμενος λοιπόν είναι η εκπαίδευση. Το σύστημα δεν το αρνείται κανείς. Απλώς αυτό το «εθνικό σύστημα παιδείας», όπως και το «εθνικό σύστημα υγείας» και κάθε «εθνικό σύστημα» ή «εθνικό μόρφωμα» είναι «αναχρονιστικό» γιατί το πολυεθνικό κεφάλαιο, σήμερα όχι μόνο δεν το έχει ανάγκη, αλλά αποτελεί και τροχοπέδη στα σχέδια της Νέας Τάξης».
Κυβέρνηση και αντιπολίτευση το δηλώνουν καθαρά: Πρέπει να προσαρμοστούμε στα δεδομένα της Νέας Εποχής, στις απαιτήσεις της παγκόσμιας αγοράς. Πρέπει η Εκπαίδευση να ανταποκριθεί στις ανάγκες του διεθνούς κεφαλαίου και του διεθνούς ανταγωνισμού. Πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί, γιατί αυτό προστάζουν αυτές οι ανάγκες. Καμιά αναφορά δεν γίνεται για τις ανάγκες της εργατικής τάξης και του λαού. Το «δικαίωμα στη μόρφωση» του λαού είναι «δικαίωμα» μόνο για την  «αποδοτικότητα», το «δικαίωμα» του να είναι το θύμα της εκμετάλλευσης πιο εκμεταλλεύσιμο θύμα, πιο αλλοτριωμένο γρανάζι στο μηχανισμό του κέρδους!
Και όλα αυτά τα καθεστωτικά επιτελεία και οι πονηρούληδες «προοδευτικοί», όλα τα φερέφωνα του καθεστώτος κόπτονται, αφού έχουν στήσει την «Παιδεία» στο εδώλιο, για διάλογο και «συναινετικό δικαστήριο». Ποιος όμως θα διευθύνει αυτό το διάλογο και αυτό το «δικαστήριο»; Και για ποιανού όφελος; Αυτό δεν μας το λέει κανένας. Ούτε αυτοί που ισχυρίζονται ότι είναι «αριστεροί»…
Είναι ποτέ δυνατόν από ένα χρεοκοπημένο σύστημα, τους τεχνοκράτες και γραφειοκράτες του, να ελπίζει κανείς στα σοβαρά ότι θα υπάρξει «αναβαθμισμένη» εκπαίδευση; Μπορεί αυτό το σύστημα και τα επιτελεία του να παράγουν και να δώσουν πραγματική μόρφωση;
Πρόοδος για την Εκπαίδευση σημαίνει συμμετοχή της στο ιστορικό γίγνεσθαι της κοινωνίας. Δηλαδή σύνδεση με τους κοινωνικούς αγώνες, δικαίωμα αυτό-έκφρασης, επιλογής και απόφασης.
Σήμερα υπάρχει μια πλατειά αντίθεση προς το εκπαιδευτικό σύστημα από τους γονείς, τους δασκάλους και όχι λιγότερο από τα παιδιά. Αυτή την αντίθεση επιχειρούν να εκμεταλλευτούν και να αξιοποιήσουν οι καθεστωτικοί μηχανισμοί και οι απολογητές της παγκοσμιοποίησης για να αλώσουν εντελώς την Εκπαίδευση και να συκοφαντήσουν το εκπαιδευτικό κίνημα που αντιδρά. Το εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει, για να παλέψει αποτελεσματικά, να αντιμετωπίσει συνολικά την Εκπαίδευση και να αναδείξει τα προβλήματα αιχμής. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και αυτό το κείμενο.
  

Η εκπαιδευτική διαδικασία

Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να  αναχθεί σε κάποια απλή λειτουργία. Είναι ταυτόχρονα:

•   Μια διαδικασία κοινωνικοποίησης, εσωτερίκευσης των κυρίαρχων κοινωνικών προτύπων και αξιών: Αυτά τα πρότυπα είναι σήμερα πλανητικά, οι «αξίες» αυτοκρατορικές. Τα κεκτημένα «πρότυπα» και οι «αξίες» που διαμορφώθηκαν μέσα από την κοινωνική και ιστορική κίνηση πρέπει να καταργηθούν.
•   Μια διαδικασία καλλιέργειας της ανερχόμενης γενιάς, στην οποία κληροδοτείται ένα κοινό σύνολο ιδεών και συμβόλων: Η Νέα Τάξη θέλει να αντικαταστήσει αυτό το «κοινό σύνολο» των εθνικών κοινωνιών με ένα νέο κοινό παγκοσμιοποιημένο (αυτοκρατορικό) σύνολο».
•   Ένα σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, που μεταδίδει ειδικές εμπειρίες για τη μετέπειτα ζωή: Το υπερεθνικό κεφάλαιο θέλει πλήρη υποταγή αυτού του «συστήματος» στις «εμπειρίες» και τη «γνώση» που αυτό χρειάζεται.
•   Η διαδικασία με την οποία διαμορφώνονται σε όλες τις κοινωνίες οι διανοούμενοι και η κουλτούρα: Αυτό που επιδιώκεται σήμερα είναι η διαμόρφωση των οργανικών πλανητικών διανοούμενων και της πολυπολιτισμικής κουλτούρας. 


Αυτές οι λειτουργίες της εκπαίδευσης μπορεί να αλληλοκαλύπτονται σε μερικά σημεία, αλλά πάντως είναι διακεκριμένες. Η εκπαίδευση  δεν είναι «τεχνική» και «διαχείριση», αλλά ένα απόλυτα ξεχωριστό κοινωνικό φαινόμενο.


Ο δυϊσμός της Εκπαίδευσης.

Η σοσιαλδημοκρατία θεωρούσε πάντοτε (αυτό κάνουν και τα σημερινά ΚΚ) την εκπαίδευση σαν μια κοινωνική υπηρεσία ανάλογη με τη στέγαση ή την ιατρική περίθαλψη. Με άλλα λόγια σαν ένα «αγαθό» που πρέπει να διανέμεται με ισότητα και που μπορεί να μεγαλώνει κατά ένα καθαρά ποσοτικό τρόπο.
Αυτή η άποψη όμως, παραβλέπει τον εντελώς ειδικό δυϊσμό της εκπαίδευσης. Γιατί αυτή από τη μια, αντιπροσωπεύει μια ζωτική ανάγκη κοινή σε όλες τις κοινωνίες και σε όλους τους λαούς με κάποια ανάπτυξη, και τόσο βασική, όσο η τροφή και η κατοικία, ενώ από την άλλη, αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της δομής εξουσίας κάθε κοινωνίας. Αποτελεί το μέσο με το οποίο εξασφαλίζεται η συναίνεση στις αξίες και τα προνόμια της κυρίαρχης τάξης.
Η Εκπαίδευση, λοιπόν, είναι το σημείο όπου τέμνονται άμεσα οι ζωτικές ανάγκες και η δομή εξουσίας. Δεν είναι λοιπόν «αθώα». Δεν είναι ποτέ μόνο σκέτη «εκπαίδευση»,  είναι η έκφραση της κοινωνικής τάξης.


Στα πρότυπα του ιδιωτικού τομέα

Στον καπιταλισμό η κορυφή της εκπαίδευσης κυριαρχείται από  τις αξίες και τα πρότυπα του ιδιωτικού τομέα. Η μαζική της ανάπτυξη στον αιώνα που πέρασε, ρυθμίστηκε  εξ ολοκλήρου από τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης. Κι αυτή η εξάπλωση της Εκπαίδευσης δεν συνοδεύτηκε από καμιά αναμόρφωση των εκπαιδευτικών στόχων ή από κάποια άνθηση της εκπαιδευτικής θεωρίας. Το σύνθημα η «εκπαίδευση για το λαό», χωρίς να αναδεικνύεται ότι αυτή αποτελεί δομικό στοιχείο της καπιταλιστικής εξουσίας και χωρίς να προβάλλεται η εναλλακτική, σοσιαλιστική πρόταση, οδήγησαν στο τέλμα και την πλήρη υποβάθμιση.
Και πάνω ακριβώς σε αυτά πατούν οι ιεροφάντες της Νέας Τάξης για τον «εκσυγχρονισμό» της: Για την πλήρη άλωση της εθνικής δομής της Εκπαίδευσης, δηλαδή της δομής εξουσίας που ανταποκρινόταν στα έθνη κράτη, μια δομή εξουσίας που ενσωμάτωνε παραδόσεις, αξίες και κοινωνικά πρότυπα της ιστορικής συνοχής των λαών και συγκρότησης των εθνών-κρατών.
ΣΗΜΕΡΑ επιχειρείται η μεγάλη αυτοκρατορική τομή. Η πλήρης υποταγή της Εκπαίδευσης στους νόμους της πλανητικής προσφοράς και ζήτησης, η υποταγή στο πλανητικό κεφάλαιο και η απαλλαγή από τις «ουσίες» των κοινωνικών προτύπων του εθνικού κεφαλαίου.
Αυτό δεν είναι βήμα προς τα εμπρός. Είναι Μεσαίωνας! Και το δρόμο προς αυτή την ΙΣΟΠΕΔΩΣΗ τον άνοιξαν οι σοσιαλδημοκρατικές αντιλήψεις για την Εκπαίδευση, το δημαγωγικά ΜΕΤΕΩΡΟ σύνθημα «εκπαίδευση για το λαό». Η «εκπαίδευση για το λαό» προϋποθέτει και Εκπαίδευση που να ελέγχεται από το λαό, προϋποθέτει σοσιαλιστικά εναλλακτικά εκπαιδευτικά προγράμματα…


Σοσιαλιστική επανατοποθέτηση


Η εκπαίδευση, όπως προαναφέραμε, πρέπει να γίνει νοητή, μόνο, ως ταυτόχρονη ικανοποίηση των ανθρωπίνων αναγκών και ως στοιχείο της δομής εξουσίας. Το εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να επανατοποθετηθεί συνολικά. Πρέπει να αντιμετωπίσει την Εκπαίδευση σαν διαδικασία κοινωνικοποίησης, σαν διαδικασία εκπολιτισμού, σαν επαγγελματική κατάρτιση, σαν δημιουργία διανοουμένων και κουλτούρας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να την  αναλύσει ιστορικά και κοινωνιολογικά, σαν ένα στοιχείο της κοινωνίας και της κουλτούρας και σαν ένα κόσμο με τους δικούς του κανόνες και αξίες.
Με μια τέτοια επανατοποθέτηση θα αναδεικνυόντουσαν τα πραγματικά προβλήματα και οι πολιτικές αιχμές αυτών των προβλημάτων που θα άγγιζαν ολόκληρη την κοινωνία. Θα γινόντουσαν άμεσα ορατοί οι επιδιώξεις και οι σχεδιασμοί του αυτοκρατορικού ολοκληρωτισμού: κατάλυση και των υπολειμμάτων της κοινωνικής γνώσης και μόρφωσης, ισοπέδωση των αξιών της, εξάτμιση της ιστορίας της, πολτοποίηση του πολιτισμού της, κονιορτοποίηση της κοινωνικής και εθνικής συνοχής της, ολοκληρωτική άλωση των κεκτημένων της. Η ιδιωτικοποίηση της Εκπαίδευσης σε αυτά αποσκοπεί.
Είναι θλιβερό και συνάμα χαρακτηριστικό της κατεστημένης μιζέριας του,  το εκπαιδευτικό κίνημα να μην αναδεικνύει στο ελάχιστο αυτές τις νέες απειλές. Εδώ αναδιατυπώνεται η Ιστορία και κάθε επιστήμη σύμφωνα με τις νέες «θεωρίες» της αυτοκρατορικής ιμπεριαλιστικής σκέψης και το εκπαιδευτικό κίνημα ούτε καν τα αγγίζει όλα αυτά. Προωθούνται εξαμβλώματα που αλλοιώνουν και σβήνουν την ιστορία μας και το εκπαιδευτικό κίνημα είναι απόν!!!
Φυσικά δεν αρκεί η ανάδειξη αυτών των επίκαιρων και στρατηγικής σημασίας ζητημάτων. Πρέπει όλα αυτά να συνενωθούν με τη ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ της μεταβολής της καπιταλιστικής κοινωνίας: στη σοσιαλιστική εναλλακτική πρόταση εξουσίας…

Powered by Etomite CMS.