Περιοδικό Πολιτικής Και Πολιτισμικής Παρέμβασης


Σε εποχές που βασιλεύει το ψέμα, η διάδοση της αλήθειας είναι πράξη επαναστατική
Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Κοινωνική Αναισθησία

< Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας | Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας > 
Συγγραφέας Μήνυμα
Ηλίας Παπαναστασίου
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Αύγ 25, 2020 10:24 am    Θέμα δημοσίευσης: Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Κοινωνική Αναισθησία Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Κοινωνική Αναισθησία ή πως δεν κάνεις εύκολα «αντιπολίτευση» με νεκρούς και οικονομικά ερείπια – Η περίπτωση των Λούμπεν ΣΥΡΙΖΑΙΩΝ
Του Ηλία Παπαναστασίου




Έπρεπε να έλθει η πανδημία του Κορονοϊού για να καταλάβουμε το μέγεθος της ανθρώπινης τραγωδίας που λέγεται Μαζικός Θάνατος.

Έπρεπε να αφήσουν τα εγκόσμια εκατοντάδες συνάνθρωποι μας για να καταλάβουμε την έννοια της τραγωδίας όχι μόνο σε ατομικό αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο.


Έπρεπε να φτάσουμε στο σημείο να κυκλοφορούμε με μάσκες για να συνειδητοποιήσουμε την γειτνίαση του Θανάτου σε κάθε μας βήμα και σε κάθε μας κίνηση. Να νιώθουμε την σκοτεινή εικόνα του φρικτού κουκουλοφόρου που λέγεται θάνατος, όπως περίπου νιώθουμε την ανάσα του διπλανού μας στο λεωφορείο ή τον κινηματογράφο.


Έπρεπε να έλθει η επιδημιολογική τραγωδία των τελευταίων έξι μηνών για να καταλάβουμε την αξία της ανθρώπινης ζωής, των γονιών που μας ανέθρεψαν αλλά και των φίλων και γνωστών, μακρινών συγγενών και άγνωστων συνάνθρωπων μας που μας αφήσαν διασωληνωμένοι πεθαίνοντας με φρικτό τρόπο.

Έπρεπε επίσης, να έλθει η Πανδημία για να καταλάβουμε την αξία της ανθρώπινης αλληλεγγύης, της αδελφικής αλληλοβοήθειας και της ενσυναίσθησης δηλαδή της κατανόησης αλλά και συμμετοχής στα συναισθήματα των άλλων. Και η οποία ενσυναίσθηση δεν είναι απλά «ατομική» αλλά και κοινωνική, υπάρχει με άλλα λόγια και η Κοινωνική Ενσυναίσθηση, να κατανοούμε δηλαδή τα συναισθήματα όχι μόνο των ατόμων αλλά και των μεγάλων κοινωνικών ομάδων, τάξεων και συνολικά του λαού.

Γιατί αυτή ακριβώς είναι η κορύφωση της Κοινωνικής Ενσυναίσθησης, η συμμετοχή μας αβίαστα και αυθόρμητα, ανόθευτα και πηγαία στα συναισθήματα του λαού, κατανοώντας τους φόβους και ελπίδες του, την αγωνία του για την ζωή και την επιβίωση, τον πόνο του για τους ανθρώπους που έχασε ή κινδυνεύει να χάσει. Γιατί τότε μόνο η Τραγωδία καταλήγει στην Μέθεξη όταν βουτά κυριολεκτικά στο συλλογικό αίσθημα και συναίσθημα, στον Λαϊκό πόνο και μοιρολόι για τους νεκρούς που έχασε.

Όμως έπρεπε να έλθει η Πανδημία για να καταλάβουμε πως εκτός από την Κοινωνική Ενσυναίσθηση υπάρχει και το «διαλεκτικά αντίθετο» της, η Κοινωνική Αναισθησία δηλαδή η αδιαφορία και ωχαδερφισμός, ο παχυδερμισμός και η πλήρης δολοφονική αναισθησία. Οι συμπολίτες μας που δεν προσέχουν ή δείχνουν δολοφονική αμέλεια.

Μια παρόμοια αμέλεια οδήγησε στον άλλο κόσμο επτά ηλικιωμένους τρόφιμους στο Γηροκομείου του Ασβεστοχωρίου Θεσσαλονίκης. Δεκάδες άλλα παραδείγματα με θανατηφόρες συνέπειες θα μπορούσαν να παρατεθούν από «γλεντζέδικους γάμους» νέων ζευγαριών που παραβιάζουν τους κανόνες για τον αριθμό των καλεσμένων μέχρι τα «Κορόνα Πάρτι» τμήματος νεολαίας που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί όχι απλά «ναρκισσιστικό» και αδιάφορο αλλά κυριολεκτικά αναίσθητο και κτηνοποιημένο.

Δεν συνηθίζουμε να «χαϊδεύουμε τα αυτιά» κανενός, γι’ αυτό ακριβώς δεν δείχνουμε καμιά ανοχή και σε τμήμα της νεολαίας μας που εκτός από γελοίες συνωμοσιολογικές θεωρίες, υιοθετεί και έναν ναρκισσιστικό και ζωωδώς ατομιστικό τρόπο ζωής με τραγικές συνέπειες και για τους ίδιους αλλά και τους συνάνθρωπους τους.

Δεν εξυμνούμε την νεολαία συνολικά και ειδικότερα ένα σημαντικό τμήμα της που το θεωρούμε par excellence «νεολαία της παρακμής». Άτομα που θεωρούν πως έχουν μόνο «δικαιώματα» δηλαδή πιστεύουν σε έναν ψυχοπαθολογικό «δικαιωματισμό» χωρίς ανάλογες υποχρεώσεις, αυτά τα άτομα αποτελούν την επιτομή της Αστικής Παρακμής και του Ύστερου Αστισμού του Δυτικού Καπιταλισμού.

Με την αρχαιοελληνική έννοια, ειδικότερα της Αθηναϊκής Πολιτείας, δεν αποτελούν «πολίτες» αλλά «ιδιώτες» δηλαδή ηλίθιους.

Οι Άγγλοι πολύ σωστά το αρχαιοελληνικό «ιδιώτης» το μετατρέπουν σε «idiot» που στα αγγλικά σημαίνει ηλίθιος.

Πριν λοιπόν μιλήσουμε για την Πολιτική – με π μικρό ή κεφαλαίο– καλό θα ήταν να ασχοληθούμε και με την ικανότητα, επιδεξιότητα ή αντίληψη που έχουμε για τα συναισθήματα του Άλλου αλλά και των Άλλων. Εάν δηλαδή μπορούμε να τα καταλάβουμε, να τα συναισθανθούμε και – πολύ περισσότερο– αν μπορούμε να συμπάσχουμε, εάν μας είναι δυνατόν να «μετέχουμε» του πόνου του άλλου, αν με άλλα λόγια μπορούμε να ακούσουμε τον «καημό» του. Και όχι απλώς να τον «ακούσουμε» αλλά να τον νιώσουμε σαν δικό μας.

Εάν μπορούμε να κλάψουμε μαζί του όταν κλαίει ή να ανακουφιζόμαστε όταν ανακουφίζεται. Εάν τελικά, κάτω από το δέρμα μας υπάρχει «ψυχή» ή ένα αφυδατωμένο και αναίσθητο σώμα. Εάν είμαστε άνθρωποι η ανθρώπινα κτήνη, εάν με άλλα λόγια έχουμε Ενσυναίσθηση και κυρίως Κοινωνική Ενσυναίσθηση.

Προφανώς, έχετε καταλάβει πως δεν έχουν όλοι «Ενσυναίσθηση» και μάλιστα «Κοινωνική» γιατί απλούστατα δεν είναι όλοι άνθρωποι αλλά πολλοί απλώς δίποδα.

Και αν η Ηθική – ακόμη και με την Καντιανή έννοια– έχει παρεξηγηθεί και παραμεληθεί (ειδικότερα από τους δήθεν «αριστερούς») ας έχουμε υπόψη μας πως χωρίς Ενσυναίσθηση και ειδικότερα Κοινωνική Ενσυναίσθηση δεν υπάρχει Πολιτική και χωρίς Ηθική η ίδια η Πολιτική μετατρέπεται σε σόφισμα, σε στρεψοδικία και τελικά σε Απάτη.

Οι μεγάλοι και «σοβαροί» Απατεώνες της Πολιτικής έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην Ιστορία γιατί δεν είχαν ούτε Κοινωνική Ενσυναίσθηση αλλά ούτε και Ηθική. Γνωστοί Πολιτικοί Απατεώνες έπαιζαν «Θέατρο Ανηθικότητας» και έκαναν επίδειξη Κοινωνικής Αναισθησίας και όχι Κοινωνικής Ενσυναίσθησης πριν δυο χρόνια όταν κάηκαν 102 άτομα στο Μάτι.

Καταλάβατε προφανώς πως μιλάμε για τους Λεβέντες του Λουμπενισμού, τους ΣΥΡΙΖΑΙΟΥΣ. Ο Chief των ΣΥΡΙΖΑΙΩΝ μάλιστα– κατά κόσμον Αλέξης Τσίπρας– είχε πει χαρακτηριστικά σε πυροπαθείς του Ματιού, «Και 2.000 ευρώ να σας δώσω θα τα φάτε»(!).

Δεν αναφερόμαστε βέβαια στα αλλά παλικαριά της ΣΥΡΙΖΑΙΙΚΗΣ κομπανίας όπως η Δούρου – «Μου έτυχε μια στραβή στη βάρδια μου»– ή στον πολύ Καμμένο που κατηγορούσε (!) τους ίδιους τους πυροπαθείς για την τραγωδία που τους βρήκε.

Άλλωστε, σεβασμός στους νεκρούς δεν υπάρχει από τους Τυμβωρύχους της Ιστορίας.

Το βασικότερο όμως είναι η εμπάθεια, η βιτριολική και δηλητηριώδης διάθεση «αντιπολίτευσης» του αρώματος ΣΥΡΙΖΑ.

Στο συλλογικό τους υποσυνείδητο οι ΣΥΡΙΖΑΙΟΙ θα ήθελαν πολλές δεκάδες χιλιάδες νεκρούς, χιλιάδες κατεστραμμένους επαγγελματίες και επιχειρηματίες, γενική δυστυχία και κραυγές απόγνωσης που θα έβγαινε σαν καπνός από την καμένη γη και που βέβαια θα κατέληγε στο γνωστό κλίμα του 2014–15. Έρχεται ο Μέγας Ηγέτης να σας σώσει – όχι από τα μνημόνια, αυτά τα «έσχισε» υπογράφοντας 3ο Μνημόνιο– από την «γενικευμένη δυστυχία» που έφερε η παρούσα Κυβέρνηση και την οποία ο «Μάγος του Οζ» (Τσίπρας) θα εξαφανίσει σώζοντας πάλι την χώρα. Θα σας φέρουμε ένα παράδειγμα για την «αντιπολίτευση» a la ΣΥΡΙΖΑ.

Είναι σαν να ήμασταν στον Τιτανικό του 1912 και ο καπετάνιος να ανήκε στο κόμμα Α ενώ οι θαμώνες του μπαρ ανήκουν στο κόμμα Β. Ξαφνικά το παγόβουνο χτυπά τον Τιτανικό, τα νερά μπαίνουν ορμητικά στο μπαρ όμως οι θαμώνες του κόμματος Β αρνούνται κάθε βοήθεια. Αδιαφορούν τελείως για τα ορμητικά νερά που κατακλύζουν το μπαρ αλλά και κάτι παραπάνω, πετούν στην θάλασσα όλες τις αντλίες που θα μπορούσαν να βγάλουν το νερό έξω. Η συμμετοχή τους δεν είναι απλώς ανύπαρκτη αλλά ακόμη περισσότερο, είναι σαμποταριστικη, θέλοντας συνειδητά να προκαλέσουν μεγαλύτερη ζημιά. Δεν έχουν κανένα πρόβλημα, μόνο που το τέλος είναι τραγικό, απλά πνίγονται όλοι.

Όμως την ίδια τακτική είδαμε και στα τέλη Φλεβάρη. Η Ελλάδα αντιμετώπιζε αληθινή εισβολή λαθρομεταναστών και με αποφασιστικό τρόπο κατάφερε να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο. Ο ΣΥΡΙΖΑ τι έκανε; Η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ διαδήλωνε την ίδια εποχή με το σύνθημα «No Border» –σιγοντάροντας την πολιτική της Άγκυρας– ενώ η ίδια Νεολαία, η Νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ, διαδήλωνε έξω από την Ελληνική Πρεσβεία του Λονδίνου με το σύνθημα «Έλληνες– Φονιάδες των λαών» (Το βίντεο υπάρχει).

Κατηγορούσαν την Ελλάδα πως «δολοφόνησε» λαθρομετανάστη ευθυγραμμιζόμενοι με την άθλια προπαγάνδα της Τουρκίας.

Το ίδιο κάνει με την Πανδημία του Κορονοϊού και την οικονομική καταστροφή λόγω της Πανδημίας. Ξεχνάει βέβαια ο ΣΥΡΙΖΑ και η Πολιτική Λουμπεναρία του – ή «κάνει πως ξεχνάει»– πως:

(α). Απωθήθηκαν 61.000 λαθρομετανάστες στο διάστημα τέλη Φλεβάρη – Αρχές Αυγούστου 2020.

(β). Η Ελλάδα, συγκριτικά με άλλες χώρες του ίδιου πληθυσμού – Πορτογαλία, Σουηδία, Βέλγιο, Ολλανδία– έχει δεκάδες φορές λιγότερους νεκρούς. Συγκριτικά, η Πορτογαλία έχει 1.800 νεκρούς και η Ελλάδα 242, η Σουηδία 9.000 νεκρούς και η Ελλάδα 242, το Βέλγιο 10.000 νεκρούς και η Ολλανδία 7.000 συγκριτικά με τους 242 της Ελλάδας.

Αντικειμενικά μιλώντας, η Ελλάδα, στο πρώτο στάδιο της Πανδημίας τα πήγε εξαιρετικά καλά και πήρε τα εύσημα όλων των ανεπτυγμένων χωρών. Προτίμησε την Υγεία στο δίλημμα «Υγεία ή Οικονομία» κλείνοντας κυριολεκτικά σε καραντίνα όλη την οικονομία μέχρι αρχές Μάη.

Αυτό όμως δεν ήταν δυνατόν να μονιμοποιηθεί και σταδιακά άνοιξε η Οικονομία ακολουθώντας τις Συμβουλές της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων. Ελλείψεις, λάθη και αστοχίες ήταν επόμενο να συμβούν εάν όμως θέλουμε να είμαστε ακριβοδίκαιοι σε μια τέτοια πρωτόγνωρη κατάσταση πανδημίας και οικονομικής καταστροφής και με έναν ιό που ήταν παντελώς άγνωστος μέχρι τότε, τα λάθη είναι αναπόφευκτα και μοιραία.

Η κρίση της Πανδημίας δεν είναι μια συνηθισμένη κρίση, οικονομικού ή πολιτικού χαρακτήρα, αλλά κρίση «βιολογικής εξαφάνισης του ανθρωπίνου είδους».

Το συνειδητό εργατικό κίνημα δεν μπορεί να λειτουργεί μηδενιστικά δηλαδή ακολουθώντας τα «προταγματα» του ιδεολογικού νιχιλισμού ούτε βέβαια ακολουθώντας την λεγομένη «θεωρία της κατάρρευσης». Εάν δηλαδή η κρίση του καπιταλισμού οδηγηθεί στα άκρα οι μάζες θα επαναστατήσουν– θέλοντας και μη– προχωρώντας στον Σοσιαλιστικό μετασχηματισμό. Δυστυχώς ή ευτυχώς, τα πράγματα δεν είναι καθόλου τόσο απλά, μονοσήμαντα και μανιχαϊστικά.

Εάν κάνεις πολιτική πάνω σε νεκρούς και οικονομικά ερείπια, σιγοντάροντας μάλιστα και ευχόμενος για «περισσότερους νεκρούς και ερείπια» δεν σκάβεις τον τάφο της κυρίαρχης τάξης αλλά μάλλον τον δικό σου.

Το συνειδητό και οργανωμένο εργατικό κίνημα σε τέτοιες συνθήκες καταθέτει προτάσεις και διεξάγει αγώνες χωρίς όμως να απομονώνεται από την μεγάλη μάζα του πληθυσμού. Ταυτόχρονα, λειτουργεί με κανόνες Κοινωνικής Ενσυναίσθησης συμμετέχοντας και συμπάσχοντας με τους πόνους και τα βάσανα του λαού. Όχι στα μακρινό μέλλον του Σοσιαλισμού αλλά τώρα, με καθημερινή βοήθεια αλληλεγγύης και βοήθειας σε μάσκες, ιατρικό υλικό, τρόφιμα και επιμορφωτική/διαφωτιστική δραστηριότητα για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Δεν «καταγγέλλει» απλώς το κράτος και την κυβέρνηση αλλά αγωνίζεται συμπάσχοντας και βοηθώντας με καθημερινή υλική βοήθεια τον λαό. Εάν υπάρχουν λάθη και ελλείψεις, καταθέτονται προτάσεις και οι αγώνες δεν έχουν απλώς έναν κοινωνικό/ταξικό αλλά και εθνικό χαρακτήρα. Μόνο σε παρόμοιες συνθήκες το Σοσιαλιστικό Κόμμα μπορεί να μετατραπεί από ταξικό/κοινωνικό σε εθνικό κόμμα, αντιπροσωπεύοντας όχι μόνο τα συμφέροντα μιας τάξης και των συμμάχων της αλλά ολοκλήρου του έθνους.

Γιατί, το Σοσιαλιστικό Κόμμα είναι το αληθινά εθνικό κόμμα και το προλεταριάτο της σύγχρονης εποχής η πραγματικά εθνική τάξη.

Ο πατριωτισμός δεν εχθρεύεται τον «κοινωνισμό/ταξισμό» της εργαζόμενης τάξης αλλά αντίθετα, πατριωτισμός, διεθνιστικό και κοινωνικό στοιχείο συμπλέκονται διαλεκτικά σε ένα ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο.

Το ΕΑΜ αποτελεί το κλασσικότερο παράδειγμα ενός πατριωτικού, εθνικού και ταυτόχρονα κοινωνικού κινήματος που θα φωτίζει στον αιώνα τον απαντά την σωστή τακτική και στρατηγική του λαϊκού κινήματος. Άλλωστε, τότε περίπου ήταν που ο Γενικός Γραμματέας του ΚΚΕ, Νίκος Ζαχαριάδης, ευρισκόμενος φυλακισμένος στην Ακροναυπλία ζήτησε οι κομμουνιστές να πολεμήσουν στην πρώτη γραμμή, κάνοντας «ανακωχή» με τον Δικτάτορα Μεταξά.

Τι κάνει σήμερα ο Λούμπεν ΣΥΡΙΖΑ; Μια ελεεινή «αντιπολίτευση» με άφθονο δηλητήριο και άπειρα Fake News, σιγοντάροντας ουσιαστικά τις Τουρκικές Θέσεις όπως φάνηκε και από τα θερμότατα και ευνοϊκά σχόλια του Τουρκικού Τύπου και ΜΜΕ για τις «απόψεις» του ανεκδιήγητου Απόστολου, πρώην υπουργού Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ.

Αλλά και η Ελληνο/Αιγυπτιακή Συμφωνία, θεωρήθηκε μάλλον σαν «καρφί» στα ματιά της Τουρκίας από τους ίδιους τους Τούρκους, λέγοντας μάλιστα ο ίδιος ο Ερντογάν πριν λίγα λεπτά – 24/8/2020– πως «Η Ελλάδα θα είναι μόνη» επαναλαμβάνοντας τα λόγια του πρώην υπουργού Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ. Συγχαρητήρια στους Λουμπενιστές ΣΥΡΙΖΑΙΟΥΣ αλλά και στον Πόντιο Πιλάτο που λέγεται ΚΚΕ που βλέπει «πόλεμο αστικών τάξεων» αλλά όχι τον βασικό εχθρό που είναι η Τουρκική Επιθετικότητα.

Δεν έχουμε βέβαια παράλογες απαιτήσεις. Όμως απλά ρωτάμε, θα ήταν τόσο δύσκολο για το ΚΚΕ – για τον ΣΥΡΙΖΑ δεν συζητάμε καν– να δωρίσει 3.000– 5.000 μάσκες και ιατρικό υλικό στους εργαζομένους των Νοσοκομείων; Αλλά και σε φτωχές οικογένειες της Δυτικής Αθήνας σε τακτή βάση και όχι μόνο μάσκες και ιατρικό υλικό όπως αντισηπτικά αλλά και τρόφιμα;

Με παρόμοιες κινήσεις συμμετοχής και συμπάσχουσας νοοτροπίας δηλαδή Κοινωνικής Ενσυναίσθησης, θα έχανε το ΚΚΕ, θα «ενσωματωνόταν στο καπιταλιστικό σύστημα» ή θα πρόδιδε την όποια «επαναστατικότητα» του; Μήπως αντίθετα, θα κέρδιζε την συμπάθεια μεγάλων τμημάτων του λαού, την εκτίμηση και τον σεβασμό τους;

Αλλά και ο άθλιος ΣΥΡΙΖΑ, αντί να κατηγορεί το Υπουργείο για το πότε θα ανοίξουν τα σχολεία– 7 ή 14 Σεπτέμβριου– μήπως θα πρέπει να καταλάβει πως τα όποια μέτρα λαμβάνονται μόνο:

(α). σύμφωνα με τα δεδομένα της πανδημίας, εάν δηλαδή αυξάνονται τα κρούσματα ή όχι.

(β). πάντα σύμφωνα με την έγκυρη γνώμη της Επιτροπής Επιδημιολόγων;

Αρκετά λοιπόν με μια άθλια αντιπολίτευση του ελεεινότερου είδους, με «ψεκασμένους αριστερούς» που παριστάνουν τον «αμφισβητία» και με Πόντιους Πιλάτους στυλ ΚΚΕ που διάγει πλέον την ακραιφνή σεχταριστική περίοδο της ιστορίας του, ζώντας σε δικό του πλανήτη και κάνοντας «συμμαχία» μόνο με τον εαυτό του. Συγχαρητήρια! Σε αμφότερους!

Για μας, η σοβαρότητα ενός προοδευτικού κόμματος συνοψίζεται σε δυο σημεία:

(α). Πως σε χώρες όπως η Ελλάδα θα συνδυάσει το Πατριωτικό δηλαδή το Εθνικό στοιχείο με το Κοινωνικό/Ταξικό.

(β). Πως θα «απλωθεί» στον λαό, στα μεγάλα στρώματα του πληθυσμού συμμετέχοντας και συμπάσχοντας με τα βιώματα του, πως δηλαδή θα έχει Κοινωνική Ενσυναίσθηση.

Όσοι «αμελούν», «αδιαφορούν» ή «παραμερίζουν» αυτά τα δυο θεμελιακά σημεία ανήκουν στην κατηγορία των Πολιτικών της Αποτυχίας, είτε σαν Λούμπεν είτε σαν «αυτιστικοί». Θα πληρώσουν – να είναι σίγουροι γι’ αυτό– τα επίχειρα της πολιτικής τους στις επόμενες εκλογές και μόνο τότε θα αρχίσει η αναγέννηση του Προοδευτικού Κινήματος στην Ελλάδα!

Επιστροφή στην κορυφή
ΠΑΛΑΙΜΑΧΟΣ
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Αύγ 26, 2020 12:30 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Η εκδίκηση της Μάγκι Θάτσερ: το ηθολογικό όνειδος της δυτικής κοινωνίας όπως το αποκαλύπτει η πανδημία Covid-19. (Εξαιρετικό!)
Γεράσιμος Γραμματικόπουλος, γιατρός νευρολόγος




«And, you know, there’s no such thing as society. There are individual men and women and there are families.» M. Thatcher, 1987
(M.τ.Σ.: “Και, ξέρετε, δεν υπάρχει αυτό που λέμε ‘κοινωνία’. Υπάρχουν μεμονωμένοι άνδρες και γυναίκες, και υπάρχουν οικογένειες”).


Μέσα Αυγούστου 2020, πανδημία Covid-19. Υπάρχει ένα αξιοσημείωτο επιδημιολογικό γεγονός στο βόρειο ημισφαίριο. Οι ευρωπαϊκές χώρες που είχαν τιθασεύσει μέσα από σκληρά περιοριστικά μέτρα και λίγο ή πολύ γενικευμένα lockdown την εξάπλωση του ιού βρίσκονται μπροστά σε ένα πρόωρο 2ο κύμα που θεριεύει πολύ νωρίτερα από ότι προέβλεπαν τα μοντέλα και υπέθεταν οι επιστημονικές επιτροπές.

Οι ΗΠΑ ουσιαστικά δεν βγήκαν ποτέ από το 1ο κύμα παρά βιώνουν ένα συνεχές μετάδοσης. Σε αντίθεση, οι χώρες της Άπω Ανατολής καταφέρνουν να ελέγξουν γρήγορα τις τοπικές αναζωπυρώσεις και να περιορίσουν την εξάπλωση προτού σχηματίσει πραγματικό κύμα. Τι συμβαίνει;

Το κράτος – άχαρος λογιστής

Σε προηγούμενη, προ διμήνου, ανάλυσή μου εξέταζα πώς οι χώρες που λογάριασαν πιο πάνω τις οικονομίες τους από τον υγειονομικό κίνδυνο βρέθηκαν να τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις, πως το υγειονομικό τσουνάμι που ακολούθησε έπνιξε και τα όποια οικονομικά οφέλη μιας “ανοιχτής κοινωνίας” και πως αυτό θα έπρεπε να γίνει μάθημα. Ένα μάθημα που τελικά έμεινε μόνο στα λόγια. Γιατί στην πράξη συνέβη το ακριβώς αντίθετο.

Σε μια διαδικασία μισή φαρσοκωμωδία της γνωστής ευρωπαϊκής γραφειοκρατικής δυσκοιλιότητας και μισή παραλογισμός να φοβάσαι περισσότερο τον λογιστή από τον νεκροθάφτη, ακόμα και οι χώρες που αρχικά επέδειξαν ταχεία αντίδραση και αποφασιστικότητα, σύρθηκαν σε μια βεβιασμένη και όπως – όπως άρση των περιορισμών.

Ανοίγματα που υπάκουαν πρωτίστως και προθύμως στα θέλω οικονομικών κέντρων και όχι στέρεων επιστημονικών συμπερασμάτων, πέφτοντας θύματα ενός wishful thinking όπου αυτά που θα ήθελες να συμβαίνουν έπειθες τον εαυτό σου πως συνέβαιναν στα αλήθεια.

Τα τουριστικά θέρετρα και σχεδόν το σύνολο της νότιας Ευρώπης πήραν την μορφή ενός τεράστιου ανοιχτού covid party, στο όνομα της περίσωσης όσο το δυνατόν περισσότερων εσόδων. Τακτική που φυσικά εκπυρσοκρότησε στα μούτρα μας, η ζημιά της επίσπευσης του 2ου κύματος κατά περίπου δύο μήνες είναι τάξεις μεγέθους μεγαλύτερη των όποιων εσόδων μιας μουδιασμένης κοινωνίας ακόμα και από στεγνά και κυνικά οικονομική οπτική.

Ίσως το πλέον χαρακτηριστικό αυτής της αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς ήταν πως την στιγμή που ξεκίναγε να παρουσιάζεται εκ νέου εκθετική φάση εξάπλωσης στην χώρα μας και η κυβέρνηση ανακοίνωνε τα πρώτα τοπικά περιοριστικά μέτρα ταυτόχρονα αύξανε την επιτρεπόμενη πληρότητα των πλοίων στο 85% αυξάνοντας δραματικά τον κίνδυνο για συμβάντα υπερμετάδοσης που δεν μπορεί να εξισορροπηθεί από την οδηγία για μάσκες, ενώ παράλληλα έπληττε θανάσιμα την αξιοπιστία των ίδιων φορέων στο ευρύ κοινό.

Για μια ακόμα φορά το κράτος που αντιλαμβάνεται τον ρόλο του ως “φασουλομετρητή” (beancounter κατά τον αγγλικό όρο) που πρωταρχικό – ή και μοναδικό – στόχο έχει να μην κοκκινίζει το SUM() στο excelόφυλλο, βρίσκεται να προκαλεί χυδαία βλάβη στους πολίτες τους οποίους υποτίθεται υπηρετεί.

Η κοινωνική – και όχι η ατομική – ευθύνη

Το δεύτερο, εξίσου σημαντικό, συστατικό της παρούσας καταστροφικής συνταγής είναι η διάχυτη, ενεργή και λυσσώδης αμφισβήτηση των περιοριστικών και προστατευτικών μέτρων που ανακοινώνονται ή ακόμη και του ίδιου του γεγονότος της πανδημίας.


Πρόκειται για φαινόμενο που παρατηρείται σε όλες τις κοινωνίες του “δυτικού πολιτισμού”. Ολοένα και περισσότεροι συμφωνούμε πως στην ρίζα του φαινομένου υπάρχει μια ψυχοπαθολογική βάση. Σε προηγούμενο άρθρο μου έγραφα:

“Η επιμονή του συνωμοσιολόγου κόντρα σε κάθε λογική και επιχείρημα προσομοιάζει της ψυχοπαθολογίας και όχι της απλής αμορφωσιάς. Η ισχύς του δεσμού που αναπτύσσει ο συνωμοσιολόγος με το εκάστοτε σενάριο μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο μέσα από την κάλυψη μιας εσωτερικής ανάγκης, και για αυτό εντελώς διαφορετικά σενάρια για εντελώς διαφορετικά πράγματα τείνουν να κάνουν clustering στους ίδιους ανθρώπους. Ο anti-masker (ναι, εισαγόμενη είναι και αυτή η βλακώδης αντίθεση) είναι πιθανότατα και αντιεμβολιαστής, μπορεί και αρνητής της κλιματικής αλλαγής ίσως και υποστηρικτής της επίπεδης γης. Από την μία λοιπόν έχεις τον ναρκισσισμό του “άντε ρε πρόβατα, εγώ ξέρω την αλήθεια”, τόσο τυπικό αυτής της συμπεριφοράς, που αυτοκανακεύεται ότι είναι στα μέσα και τα έξω και ξεχωρίζει από τους άλλους. Από την άλλη η παραδοχή μιας πανίσχυρης συνωμοσίας που επιβάλλει το όποιο δράμα μας, μας απενεχοποιεί για τις αποτυχίες μας, την παθητικότητα μας, την αδράνεια ή και την αντικειμενική αδυναμία μας απέναντι στους φυσικούς νόμους και την τυχαιότητα του κόσμου μας: σχηματίζει μια ζεστή κουβέρτα που θα τυλίξουμε συναισθηματικά βολικά τους πληγωμένους μας εγωισμούς.”

Η ατομική όμως θεώρηση δεν αρκεί. Υπάρχει και η κοινωνική. Γιατί υπάρχει αυτή η διαφορική κατανομή των αρνητών, που ναι μεν είναι παγκόσμια, φαίνεται να ακολουθεί όμως κατά πόδας την νεοφιλελεύθερη κοινωνική δομή και να μην εξαρτάται απόλυτα από την ατομική ιδεολογική προσέγγιση;

Όσο πιο ατομικιστική είναι μια κοινωνία στον τρόπο λειτουργίας της, τόσο πιο έντονα είναι τα φαινόμενα μη πειθάρχησης στις οδηγίες και τα περιοριστικά μέτρα, ακόμα και από άτομα που θεωρητικά τουλάχιστον αυτοπροσδιορίζονται ως “αριστερά” και αντιτίθενται στον νεοφιλελευθερισμό.

Όσο πιο ενισχυμένο είναι το “άτομο” σε σχέση με το “σύνολο” στην κουλτούρα μιας κοινότητας τόσο πιο ισχυρό είναι το ρεύμα της αντίδρασης. Μακροσκοπικά φαντάζει σαν μια άλλη επιδημία παράλληλη του Covid-19: αυτή της απώλειας ενσυναίσθησης, της αδιαφορίας για τον διπλανό, του ακραίου φιλοτομαρισμού.

Οι κοινότητες που αδυνατούν να αντιληφθούν ότι τα μέτρα προστασίας που ζητείται από τον καθένα να εφαρμόσει δεν σκοπεύουν στην δική του προστασία παρά αυτή των διπλανών του από εκείνον και πως μόνο έτσι είναι εφικτή και η δική του ατομική προστασία ως διπλανός και εκείνος κάποιου άλλου, είτε δεν κατανοούν την σημασία του κάθε μέτρου είτε το υποεκτιμούν αφού σε ατομικό επίπεδο δεν προσφέρει σιγουριά.

Τελικό αποτέλεσμα είναι η πλημμελής εφαρμογή και η συνέχιση των αλυσίδων μετάδοσης του ιού. Πρόκειται για μια επώδυνη πρακτική απόδειξη της θεωρίας του Δαρβίνου ο οποίος περιέγραφε στην “Καταγωγή του Ανθρώπου” πως η επίδειξη αλτρουϊσμού και αλληλεγγύης εντός της κοινότητας είναι συλλογικό εξελικτικό πλεονέκτημα και γιαυτό “επιβιώνει” παρά την “βλάβη” σε ατομικό επίπεδο για το άτομο που την επιδεικνύει.

Ίσως ξαφνιάζει τον αναγνώστη πως ήδη ο ίδιος ο Δαρβίνος είχε προκαταβολικά καταρρίψει αυτό που η σχολή του Σικάγου θα έκανε μπαντιέρα τάχαμου επιστημονικής βάσης των αντικοινωνικών συμπεριφορών που ευαγγελιζόταν με την ανάδυση της ψευδεπώνυμης και ψευδοεπιστημονικής “θεωρίας” του “κοινωνικού δαρβινισμού” εκατό περίπου χρόνια πριν την δεύτερη.

Τα παγκόσμια επιδημιολογικά στοιχεία της παρούσης πανδημίας είναι λοιπόν άλλη μια επιβεβαίωση του έτερου “θείου Κάρολου” του 19ου αιώνα και της παχιάς γενειάδας του.

Η πολιτεία, θες από σφάλμα, θες από νεοφιλελεύθερη ιδεολογική αγκύλωση, δεν αποπειράθηκε καν να εξηγήσει την κοινωνική – συλλογική διάσταση των περιοριστικών μέτρων. Αν μιλήσεις με απλούς ανθρώπους στον δρόμο και εξηγήσεις ότι την μάσκα και τις αποστάσεις πρέπει να τις εφαρμόζει για να προστατέψει τους άλλους από εκείνον και όχι ανάποδα, αντιλαμβάνεσαι την ξαφνική “αποκάλυψη” που συμβαίνει στο νου τους και τα μάτια τους. Σαν κάποιος να τους θυμίζει ξαφνικά μια έννοια που έχουν από χρόνια ξεχάσει: η κοινωνία, το ΕΜΕΙΣ αντί για το ΕΓΩ.

Γιατί τελικά αυτό που ισχυριζόταν η Μάγκι Θάτσερ ως δεδομένο το 1987, οι ιδεολογικοί απόγονοι και συνεχιστές της κατάφεραν να το εγκαταστήσουν στα μυαλά των ανθρώπων 30 χρόνια αργότερα: δεν υπάρχει ‘κοινωνία’ – υπάρχουν μεμονωμένοι άνδρες και γυναίκες, και υπάρχουν οικογένειες. Και τώρα θα πληρώσουμε τις συνέπειες.

ΠΗΓΗ:
https://www.antapocrisis.gr/%ce%b7-%ce%b5%ce%ba%ce%b4%ce%af%ce%ba%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bc%ce%ac%ce%b3%ce%ba%ce%b9-%ce%b8%ce%ac%cf%84%cf%83%ce%b5%cf%81/

Επιστροφή στην κορυφή

 
Μετάβαση στη:  
Μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης

Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες