Περιοδικό Πολιτικής Και Πολιτισμικής Παρέμβασης


Σε εποχές που βασιλεύει το ψέμα, η διάδοση της αλήθειας είναι πράξη επαναστατική
Ο σύγχρονος "ελληνικός" πολιτισμός

< Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας | Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας > 
Συγγραφέας Μήνυμα
δεν_έχω_όνομα



Ένταξη: 05 Οκτ 2007
Δημοσιεύσεις: 4
Τόπος: Thessaloniki

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Οκτ 28, 2007 9:10 pm    Θέμα δημοσίευσης: Ο σύγχρονος "ελληνικός" πολιτισμός Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
http://anothertribe.blogspot.com/2007/10/blog-post_27.html


Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, μια χώρα κομπλεξική, όσο ποτέ ίσως, για την σημερινή κατάντια της σε σχέση με το ένδοξο παρελθόν της, μια χώρα που με άναρχους και ασυνάρτητους τρόπους προσπαθεί να οικοδομήσει ένα νέο προφίλ, σύγχρονο, «μοντέρνο», ευρωπαϊκό, οι περισσότερες πολιτιστικές εκφράσεις δημιουργούν έναν «πολτό» χαρακτήρων.

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη πολιτισμική ταυτότητα πλέον. Το κακό ορίζεται ως καλό πλέον, στην «τέχνη» του τόπου. Η υποκουλτούρα γίνεται κουλτούρα. Οι παρακμιακοί οδηγούν τον πολιτισμική εξέλιξη του τόπου, ενώ οι αντικειμενικά «ωραίοι» μένουν στο περιθώριο.Παράδειγμα, ο Θεοδωράκης, που ακόμη προβάλλεται σε αφιερώματα και κάνει συναυλίες, σε αντίθεση με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου που βρίσκεται στο περιθώριο, ενώ είναι ο καλύτερος μουσικός μάλλον αυτήν την στιγμή στον κόσμο. Οι Τσακνίδες, Μαχαιρίτσες και Παπακωνσταντιναίοι είναι ακόμη «εκφραστές της νεολαίας» την στιγμή που διανύουν την 5η δεκαετία της ζωής τους. Στα κρατικά κανάλια τακτικά ακούς για Λόρκα, ποτέ όμως για Καβάφη, Σεφέρη, Σολωμό. Ούτε καν για τον νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη.

Αυτές οι ημέρες εθνικής γιορτής και εθνικής σκέψης για το παρελθόν και το μέλλον του τόπου, βρίσκουν για άλλη μια φορά το εθνικό φρόνημα πληγωμένο. Ο πατριωτισμός θεωρείται εθνικισμός και φασισμός. Η φιλοπατρία αντί για ιδανικός οδηγός συλλογικής δημιουργίας και ενωτικής συλλογιστικής δύναμης είναι κατακριτέα και σχεδόν απαγορευμένη. Ακόμη και πολλοί «πατριώτες» έχουν χάσει την ουσία του πατριωτισμού.

Είμαστε πολίτες, που δυσκολευόμαστε να καθορίσουμε τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Αντί με οδηγό τα καλά στοιχεία του παρελθόντος ελληνικού πολιτισμού να δημιουργήσουμε κάτι νέο, ξεχωριστό από τον υπόλοιπο κόσμο, στρεφόμαστε σε μία μίμηση δυτικού τύπου. Μία άκρατη μίμηση, που ούτε αυτή γίνεται επιτυχώς. Καταστρέψαμε τις όμορφες πόλεις μας, το φυσικό περιβάλλον τους, τις γιγαντώσαμε τερατωδώς, ασύμμετρα. Ερημώσαμε την ελληνική ύπαιθρο.

Υποτιμήσαμε την αρχαία μας κληρονομιά. Χτίσαμε πάνω στα αρχαία. Δημιουργήσαμε σύρραγγες του μετρό μέσα σε αυτά. Τα ωραία νεοκλασσικά κτίρια, δεκαετίες τώρα, τα αφήσαμε να γκρεμίσουν και στην θέση τους χτίσαμε τις γκρι πολυόροφες διαμερισματικές φυλακές. Η ελληνική αρχιτεκτονική αρέσκεται πλέον σε δημιουργία κτιρίων-κουτιών, γκρίζων, άχαρων, με τσιμεντόπλακες τεράστιες και γυάλινες προσόψεις κτιρίων.

Η Θεσσαλονίκη, που σήμερα γιορτάζει την Απελευθέρωσή της προ 95 ετών από τον τουρκικό ζυγό, επεκτείνεται προς όλες τις κατευθύνσεις. Βραχυπρόθεσμες προβλέψεις κάνουν λόγο για 2 εκατομμύρια κατοίκους. Το νέο Δημαρχείο, θα ‘ναι κι αυτό ένα γκρίζο κουτί. Χωρίς δημιουργία χώρου πρασίνου. Σαν το κατασκευασμένο προ 3ετίας Μουσείο Αθλητισμού. Σαν τα 2 κτίρια που χτίζονται αυτήν την στιγμή στις εγκαταστάσεις του Α.Π.Θ.. Το μετρό θα λιώσει ό,τι αρχαίο βρει στο διάβα του. Δεν υπάρχει σεβασμός στην πολιτιστική κληρονομιά της πόλης.

Τα εκτρώματα, «στοιχεία σύγχρονης τέχνης» θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Όπως το γκρίζο αίσχος στην βόρεια είσοδο της Δ.Ε.Θ.. Ή όπως την άμορφη μάζα σιδερικών εμπρός του νεόκτιστου γκρίζου κουτιού, ονομαζόμενου Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου, στην Αλάνα της Τούμπας.

Παρομοίως στην Αθήνα. Μία πόλη που χάνει την λαμπρότητα που είχε παλαιότερα. Το κέντρο της έχει υποβαθμιστεί. Οι κεντρικές πλατείες πια είναι γκέτο λαθρομεταναστών, τοξικομανών, αστέγων. Η αρχιτεκτονική της πόλης δυσκολεύεται να βρει κάποια πλεύση κι εκεί. Η μίμηση του ξένου «πολιτισμού» κυριαρχεί. Έτσι, σε αυτήν την λογική δημιουργήθηκε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Με τεράστιες τσιμεντόπλακες πεζοδρομίου η μία πάνω στην άλλη, χτίστηκε το ογκώδες τερατούργημα, καύχημα κάποιων ως «μοντέρνο». Χτίστηκε μάλιστα πάνω σε αρχαία ευρήματα...

Σαν να μην έφταναν αυτά όμως, προκειμένου το εστιατόριο του μουσείου να έχει καλύτερη θέα προς τον Ιερό Βράχο, θα γκρεμιστούν δύο ιστορικά νεοκλασσικά κτίρια της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Μάλιστα, το εστιατόριο θα δωθεί μέσω διαγωνισμού σε ιδιωτική εταιρεία.

Αυτό μας ενδιαφέρει σήμερα. Το κέρδος και τίποτε άλλο. Έχουμε χάσει σχεδόν κάθε αίσθηση της τεράστιας πολιτισμικής μας κληρονομιάς από τα αρχαία και βυζαντινά χρόνια. Και προσπαθούμε να απεμπολίσουμε κάθε στοιχείο από αυτά τα χρόνια, ώστε να μην αντιλαμβανόμαστε την παρακμή μας, ως νεοΈλληνες. Είμαστε ανάξιοι του ένδοξου παρελθόντος, δυστυχώς.
_________________
http://anothertribe.blogspot.com
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
καλλιμαχος
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Οκτ 29, 2007 6:52 pm    Θέμα δημοσίευσης: tha eimai syntomos Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
re paidia giati mperdeyoume ton papakostantinoy kai ton theodoraki me tin sixameni polypolitismoyliki xaboyza? ti sxesi exei to ena me to allo? kala apo oli aytin tin
misthomeni pagkosmiopoiimeni kopria poy mas periballei me ton theodoraki kai ton papakostantinoy brikame na ta baloyme? den einai dikaio.. mi xanoyme kai to metro..
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκέπτης






ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιαν 20, 2008 6:54 pm    Θέμα δημοσίευσης: Re: tha eimai syntomos Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Σιγα ρε παδια το μεγαλείο μουσικών τυπου τσακνη καιμαχαιρίτσα που θα τους βαλουμε απεναντι από την υποκουλτούρα...Δεν υφισταται τετοιος διαχωρισμος.Η ελληνικη παραγωγη τέχνης αυτη την στιγμη έχει σταματίσει.Εχει σταματησει γιατί μιλάμε για τέχνη απομονωμένη απο τον πυρήνα των εξελίξεων .Τόσο σε ακαδημαικό επίπεδο όσο και επίπεδο προβληματικής.Δεν υπάρχει πρόθεση να αναδεικτεί στη χωρα μας το απαγαυμα της πολιτιστικής παραγωγης των τελευταιων ετων που είναι η ανατροπή των δεδομένων.Εχουν γίνει επαναστάσεις σε μουσικη κινηματογράφο που εδώ δεν έχει φτασει ο απόηχος τους παρα αδυναμος και καοχωνεμενος αναμεσα σε συμπλεγματα δεξιας βαρβαροτητας και αμαθειας και αριστερου πατροναρίσματος σε βαθμο πνιγμου. Γιατι εχει καποιος τη εντυπωση ότι οι μαζες δεν συγκινουνται πια απο λεγόμενους ποιοτικους ,εντεχνους, κουλτουριαριδες κλπ?Γιατι δεν εχουν τιποτα να πουν.Και ενώ δεν μπορουν να κρύψουν την γύμνεια τους παρά πάνω απο διατρητα φουστανια αντιστασης <υποτιθεται> σε ΜΜΕ ξεχνουν οτι απλα ειναι εκτος τόπου.Και το να είσαι εκτος τόπου στην τέχνη εινι υβρη.Χειρότερη απο διληματα νταλαρας,παρασκευας και πάνια ...
Επιστροφή στην κορυφή
Περικλής Γιαννόπουλος



Ένταξη: 14 Σεπ 2006
Δημοσιεύσεις: 42
Τόπος: Αθήναι, Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιαν 21, 2008 3:50 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
Διαβάζω:

«Σαν να μην έφταναν αυτά όμως, προκειμένου το εστιατόριο του μουσείου να έχει καλύτερη θέα προς τον Ιερό Βράχο, θα γκρεμιστούν δύο ιστορικά νεοκλασσικά κτίρια της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Μάλιστα, το εστιατόριο θα δωθεί μέσω διαγωνισμού σε ιδιωτική εταιρεία.»

Έχει πέσει πολλή προπαγάνδα με τις δήθεν νεοκλασσικές (εδώ χωράει πολύ νερό) πολυκατοικίες, τις οποίες έκτισαν αυθαίρετα βεβαίως τον προηγούμενο αιώνα (εμποδίζοντας και τις ανασκαφές· τά γράφει ο Μπίρης) κάποιοι φεουδάρχες, μεγαλοαρχιτέκτονες και μεγαλοδικηγόροι, και σήμερα απολαμβάνουν από το μπαλκόνι του σπιτιού τους, του ιδιωτικού σπιτιού τους, μόνοι αυτοί την Ακρόπολη, κρύβοντάς την από όλη την υπόλοιπη Αθήνα και από το Μουσείο βεβαίως.

Τί δουλειά έχουν τριώροφες πολυκατοικίες στην Διονυσίου Αεροπαγίτου, μπορώ να μάθω;

Όποιος επισκεφθεί το Νέο Μουσείο (κάντε το· στο ισόγειό του παρουσιάζεται πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση των ευρημάτων του στρατοπέδου Μακρυγιάννη. Είσοδος ελεύθερη, Σάββατο και Κυριακή πρωί) θα καταλάβει δίχως άλλο τι λέω.

Όλοι είμαστε αντίθετοι στο να γκρεμίζονται παλιά κτήρια για να κτιστούν πολυκατοικίες. Εδώ όμως δεν θέλουμε να χτίσουμε, αλλά το ακριβώς αντίθετο, οι πολυκατοικίες πρέπει να φύγουν για να ελευθερωθεί ο χώρος. Θέλουμε να βλέπουμε την Ακρόπολη, όχι τους φωταγωγούς του Vangelis και των μεγαλοαρχιτεκτόνων.

Λοιπόν το ζήτημα «Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17 και Μουσείο Ακροπόλεως» έχει δύο όψεις, όχι μόνον αυτήν του Τσίπρα, της Athens Voice και των μεγαλοαρχιτεκτόνων ιδιοκτητών που θίγονται. Και εκείνο που προέχει είναι η Ακρόπολη, το Μουσείο και οι Αθηναίοι, όχι η δική τους βολή.

Στην ακόλουθη διεύθυνση μπορείτε να δείτε και αυτήν την άλλη άποψη, και πολλές παραπομπές σε άλλες σελίδες (δείτε προπαντός τις παραπομπές στο stadia.gr ):
http://kratylos.blogspot.com/2007/12/blog-post_3711.html
_________________
Τό δε την Πόλιν σοι δούναι ούτ' εμόν εστίν ούτ' άλλου των κατοικούντων εν ταύτη· κοινήι γαρ γνώμηι, πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν και ου φεισόμεθα της ζωής ημών.
(Κωνσταντίνος ΙΑ' Παλαιολόγος, ο Μαρμαρωμένος Βασιληάς μας)
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Μπρακούλιας
Επισκέπτης





ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιαν 21, 2008 5:43 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος
"Ανάσες χρειαζόμαστε - ανάσες".

Βρίσκω τον εαυτό μου να συμφωνώ για πρώτη φορά με το Νίκο Δήμου.
Οι συγκεκριμένες πολυκατοικίες σαφώς έχουν κάλλος.
Δεν διαθέτουν μόνο ανάγλυφη πρόσοψη ή νεοκλασσικά αρχιτεκτονικά στοιχεία.
Καταθέτουν κυρίως μαρτυρία: ως ένας "άλλος" διαφορετικός τύπος πολυκατοικίας σε σχέση με τα μεταπολεμικά τσιμεντένια κλουβιά της μετεμφυλιακής δεξιάς και της χούντας.
Μαρτυρούν τις προπολεμικές αναζητήσεις των αρχιτεκτόνων για νέα οικιστικά πρότυπα που θα συνδύαζαν την επέκταση προς τον ουρανό (ως λύση για τη διόγκωση των αστικών πληθυσμών) με την πρωτόγνωρη αυτονομία και αυτάρκεια που μπορεί να προσφέρει ένας ειδικά διαμορφωμένος οικιακός πολυχώρος.

Η πασίγνωστη μπλε πολυκατοικία στην πλατεία Εξαρχείων βγήκε από την ίδια μήτρα προβληματισμών για την κοινωνία των αστικών μητροπόλεων-τερατουπόλεων και της αλματώδους επέλασης της τεχνολογίας.
Διέθετε κινηματογράφο, στεγνοκαθαριστήριο, αίθριο με παιδική χαρά, καταστήματα ψιλικών, μία ιδιότυπη γειτονιά που παρείχε όλα όσα χρειαζόταν ένα ένοικος δίχως να βγει από το κατώφλι της πολυκατοικίας του.
Αυτό το πρότυπο που ακολουθήθηκε και στις χώρες του Υπαρκτού -αν και κάπως κακοποιημένο λόγω φθηνών υλικών και κακής κατασκευής λόγω βιασύνης- σφυρηλατούσε κοινότητες εντός της κοινωνίας, μικροκοινωνίες των πολιτών, γειτονιές απέναντι στο Άστυ που έτεινε ήδη να μεταμορφωθεί σε εφιαλτική και απρόσωπη Λανγκική Μητρόπολη.
Ίσως μία σύγχρονη έστω και πειραματική μεταφορά του προτύπου αυτού, θα ήταν η πρέπουσα απάντηση στην αποξένωση, την αλλοτρίωση που αντιμετωπίζει σήμερα ο μέσος Αθηναίος.

Αν θα πρέπει λοιπόν να σωθούν οι δύο πολυκατοικίες στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, θα πρέπει να σωθούν ως αρχιτεκτονήματα-μαρτυρίες των αναζητήσεων του Μεσοπολέμου και της αποτυχίας ή και αδιαφορίας των ιθυνόντων των μετεμφυλιακών δεκαετιών να απαντήσουν επιτυχώς σε αυτά ακριβώς τα υπαρξιακά ζητήματα.

Ίσως να πρέπει να σωθούν ως ενθύμηση του πώς αλλιώς θα μπορούσε να είχε οικοδομηθεί μεταπολεμικά η Αθήνα.

Σε καμμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να διασωθούν μόνο και μόνο επειδή φωνασκούν κάποιοι διάσημοι, ορισμένοι εκ των οποίων τυγχάνει να είναι ένοικοί της.

Αν θα πρέπει να κατεδαφισθούν, αυτό να γίνει ως εξιλέωση για την καταπάτηση των χώρων του άλλοτε στρατιωτικού νοσοκομείου και των εκτάσεων προς ανασκαφή από ισχυρούς πλην ανάλγητους κρατούντες της ψωροκώσταινας του 1900.

Ίσως να πρέπει να κατεδαφισθούν για να γίνουν ανασκαφές στο αποδεδειγμένα σημαντικό τμήμα της αρχαίας, βυζαντινής και μεταβυζαντινής Αθήνας επί του οποίου κτίσθηκαν.

Σε καμμία περίπτωση όμως δεν θα πρέπει να κατεδαφισθούν για να αποκτήσουν "θέα προς το βράχο" οι ορδές ασχετοαρχαιοδιφών που θα εκδράμουν στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.

Καμμία οπτική διεκόλυνση δεν πρέπει να προσφερθεί στον Αγγλοσάξονα που θα έρθει να "θαυμάσει" ό,τι δεν άρπαξαν οι πρόγονοί του, καμμία "ωραία θέα" στο νεοέλληνα που θα πάει στο Μουσείο να πιει τον φραπέ του στο Μουσείο επειδή μετά το "Μegaron", θα είναι ο νέος trendy χώρος της απάνθρωπης κατά τα άλλα πόλης του.
Επιστροφή στην κορυφή

 
Μετάβαση στη:  
Μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης

Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες